Gallerian i Särna

På väg från Idre yran passade jag på att besöka Gallerian i Särna, efter en snabb avstickare till Lomkällan. Det märks att det är mycket som händer så här på sommaren, för det var inte bara i Idre som det var en hel del människor.

På Lomkällan var det ganska mycket bilar på parkeringen och inne i restaurangen var det en hel del människor som åt lunch när jag smet in för att köpa mig en glass på väg in till Särna.

Lomkällan sommartid.
När jag kom till Särna gick jag in på den gamla ”strippen”, som numera har blivit en mysig galleria. Sju kvinnor har gått ihop och bildat denna galleria, och de började renovera lokalen redan i september förra året. Den 26 mars i år öppnade de upp för allmänheten. Kontinuerligt fortsätter de med renoveringen, och väntar just nu på att få skyltfönster, eftersom de gamla fönstren sett sina bästa dagar. Hela lokalen hade sett sina bästa dagar, kunde de konstatera när de började renovera.

Anette Djupmark i Särnas galleria.
Jag möttes av Anette Djupmark i kassan när jag klev in, och det är hon som står för kläderna, inredningen, accessoarerna och även hudvård. Förutom henne finns Ulla Back som är engagerad i Fornminnesföreningen i Särna i lokalen, Tina som har Tinas fotvård, Siv som har Sivs syhörna, Maud och Susanne som är frisörer samt Håkas djur och present. Annette och Susanne har kläderna och inredningen tillsammans.

Till vänster frisörhörnan, i mitten Håkas djur och present och till höger Systrarna Olssons allehanda.
I denna galleria kan man verkligen få sig en helekipering och kroppsvård – allt under samma tak. De har även en massagestol som de hyr ut, och ungefär tre dagar i stöten kommer en kvinna från Bjursås som heter Ann-Lis och masserar i det rum där massagestolen står (då brukar de naturligtvis ta ut massagestolen så att Ann-Lis får plats med ett massagebord).

Massagerummet, som just nu innehåller en massagestol, men som ibland rymmer en massör och massagebord.
Anette och jag pratar om hur bra det är att göra sådant här, att man blir starkare tillsammans. De drar kunder till varandra – och de har roligt när de jobbar! En annan stor fördel är att de även kan hjälpas åt när någon behöver vara ledig, som idag när det bara var Anette som bemannade gallerian.


Läs mer:
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/07/nu-har-strippen-i-sarna-fatt-nya-agare.html
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.4907317-fran-stripp-till-klipp-susannes-satsning-valkomnas-i-sarna
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/04/alvdalens-foretagsmassa-2013.html



//Frida Torsein