Visit Idre har haft styrelsemöte, det är härligt när man ser ett arbete gå åt rätt håll!" Jag säger rätt håll eftersom turistrådet/visit Idre verkligen har haft många uppförsbackar att ta sig över. Nu har de verkligen börjat att visa resultat, men de är samtidigt väl medvetna om att det fortfarande är hårt arbete som väntar framöver. Tänk att ni har kunnat vända trenden mitt i en lågkonjunktur, det är en tuff tid för många företag i turistnäringen. Bra jobbat måste jag säga!
Karin Ardefelt
Vad som togs upp och som kan vara av intresse var
följande!
1. Högaktuellt!
Har du någon aktivitet i "vasaloppsarenan" under sommaren 2013, då
ska du omgående/snabbt kontakta Tatjana på VisitIdre, hon kommer att står i vasaloppstältet
på vasaloppsmässan under vasaloppsveckan. Skicka in material till Tatjans så
att visitIdre
har möjlighet att marknadsföra dina aktiviteter.
2. Högaktuellt!
Just nu arbetas det för fullt med sommarmagsainet, om du är intresserad av att vara
men så finns det fortfarande möjlighet, kontakta i sådana fall VisitIdre
omgående. Tänk på att även du som inte är
medläm får lov att vara med, det blir naturligtvis ett något högre pris men det
kan det kanske vara värt.
3. Porfyrprojektet
har haft sitt första möte och man håller på att validera ett par
"paket" och aktiviteter som ryms under temat.
Lite statistik
1. Visit Idre
genererade 11 000 gästnätter under sitt första kalenderår med egen drift av
turistbyråerna.
2. Bokningsomsättningen
var under 2012 3 miljoner varav 1,9 miljoner bokades via Visit Idres
hemsida.
3. Turistbyråerna
i Idre och Älvdalen besöktes av mer än 30 000 personer under 2012.
4. Visit Idre har nu 84 medlämmar. Älvdalen
22st, Särna 11st, Idre 40, och Grövelsjön 11st.
Vad händer inom kort?
Till sommaren så kommer hemsidan att byggas om, och
förhoppningen är att det ska bli lättare för gästerna som besöker hemsidan att
hitta boende och aktiviteter i kommunen.
Det kommer även att ske en del tematisering på hemsidan,
t.ex. så kommer aktiviteter som fiske att lyftas upp mer, då det finns i hela
kommunen och lockar väldigt mycket folk.
Tematiseringen kommer även att lyfta upp oss på sökmotorerna
då det blir enklare för gästerna att hitta vad de söker.
Karin Ardefelt