Åttonde företagsstafetten: Gustafssons Åkeri och Gustafssons Däck och sten

Företagsstafetten skickades vidare från Siv Holms begravningsbyrå vidare Sven-Åke Gustafsson som driver Gustafssons Däck och Sten samt Gustafssons åkeri. Bilden visar stenen som är rest till minne av Stor-Märit, den första kvinnan i Sverige som avrättades och brändes anklagad för Häxeri. Stenen levererades av Gustafssons Däck och Sten, och är tillverkad av Älvdalskvartsit, den väger hela 12 ton.
Vid Spångmyrholmen, ca. 3 km öster om Lillhärdal vid vägen mot
Sveg finns häxmonumentet. Mer info.
Ägare: Sven Åke Gustafsson
Besöksadress: Orrholsvägen 5, Älvdalen
Anställda: 15 st

Berätta om Ert företag/tjänster/produkter:
Gustafsson Däck och Sten erbjuder gravvårdar det vill säga gravstenar och utsmyckning av gravar. Vi säljer även bänkskivor i sten. Den andra delen av verksamheten är däck.
Jag driver även Gustafssons Åkeri med 11 lastbilar samt några grävmaskiner och lastmaskiner. Totalt har vi 20 enheter.

Hur kom det sig att ni startade det här företaget?
Gustafsson Däck och Sten började i Mångsbodarna på 70-talet då min far började bryta sten. Då drev han även ett åkeri. Under några år på 80-talet pausades stenarbetena men, i och med flytten till våra nuvarande lokaler i Älvdalen återupptog vi stenarbetena, det blev naturligt då lokalerna tidigare varit haft stenindusti.
Jag startade ett åkeri 1983. Innan dess hade jag haft skogsmaskiner och dessförinnan var jag lantbrukare och hade som mest 33 kor.

Hur ser företaget ut om 5 år:
Om 5 år driver troligen någon annan företagen, jag hoppas och önskar givetvis att företaget lever vidare.

Vad har ni på gång just nu:
Vi har mycket arbeten på åkerisidan, inte minst plogning och sandning.

Hur samarbetar ni med andra företag i Älvdalen:
Vi är bland annat medlemmar i Maserfrakt där vi både får och ger uppdrag.

Vad är det bästa med att vara företagare i Älvdalen?
Jag tror det är lugnare och tryggare att driva företag i Älvdalen, det är en fördel.

Sven Åke Gustafsson skickar vidare stafettpinnen till Mikael Smitz i Särna, som ni läser mer om nästa gång.


Läs mer om Företagsstafetten:
Siv Holms begravningsbyrå
Johannas Flora
Stenis ekonomitjänster



//Frida Torsein