Sjätte företagsstafetten: Johannas Flora

Lotta på Stenis ekonomitjänster skickade stafettpinnen vidare till Johannas Flora, som vi passade på att besöka i slutet på oktober.
Johanna Malm som driver Johannas Flora
Ägare: Johanna Malm                             
Besöksadress: Dalgatan 71 B
Anställda: 1,5 st               

Berätta om Er företag / tjänster / produkter: 
Jag driver min butik som en livsstilsbutik med blommor som bas. blommor som bas.... I butiken finns ett brett sortiment av snittblommor, krukväxter tillsammans med inredning och presentartiklar. Blommor till både vardag och fest, glädje och sorg.

Hur kommer det sig att ni startade det här företaget? 
Efter att under många år bott borta och under 20 år arbetat som florist så dök chansen upp. Rätt lokal blev ledig, min erfarenhet och det upparbetade kontaktnät som jag har fått inom branschen och att familjen fanns som stöd, så föll allt på plats. Jag kunde uppfylla min dröm och våga ta steget att starta eget.

Vart är ni om 5 år?
Jag hoppas kunna erbjuda mig och min personal mer utbildning och kurser, vara uppdaterad på floristyrket och dess utveckling och trender.

Vad har ni på gång just nu?
Årets största blomstrande högtid är julen, intensiv men väldigt rolig då det är högtryck här både i planteringsverkstan och bukettskapandet!

Hur samarbetar ni med andra företag i Älvdalen?
Genom utsmyckning av entréer, receptionsdiskar, restaurangbord och buketter. Begravningsbyråerna har vi ett fint samarbete med och vi samverkar både i Älvdalen, Särna, Idre, Mora och Orsa. Samarbetar även med lokala företag vid kundkvällar och event!

Vad är det bästa med att vara företagare i Älvdalen?
Att få verka på hemorten! Man känner de flesta och har skapat en relation till många. Det förenklar ofta för mig och kunden när jag kan ge en personlig service. Ofta får jag fria händer att skapa och det är det bästa jag vet. För en del kunder är det också en samlingsplats att träffas och prata, trevlig tycker jag!

Något ni saknar eller vill ha hjälp med?
Jag fick bra hjälp i uppstarten av mitt företag med rådgivning via kommunen. Och jag vet att jag kan vända mig till näringslivskontoret när det uppstår frågor eller funderingar.


Besök Johannas Flora på Facebook. Johanna skickade oss vidare till Siv Holms Begravningsbyrå AB.


Läs om våra andra företagsstafetter:
Stenis ekonomitjänster
Älvdalsfrakt
Profil 46 och Anglerman fishing adventures
ErJa mur och kakel
Älvdalsfönster


//Frida Torsein