De vanligaste frågorna och svaren på de olika stödåtgärderna

Vi har samlat och sammanfattat svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få. Vi uppdaterar dessa allteftersom vi får in fler frågor. Du hittar även frågorna och svaren på kommunens hemsida.




Anstånd med skatter och avgifter

Det går just nu att skjuta upp arbetsgivaravgifter, skatt och momsinbetalningar i upp till ett år för ett företag. Den här möjligheten är öppen att ansöka om direkt och du får snabbast besked om du använder tjänsten ”Ansök om tillfälligt anstånd med skatteinbetalning” på Mina sidor på skatteverket.se. Det finns även möjlighet att få anstånd med andra skatter såsom till exempel punktskatter.

Permitteringar och korttidsarbete

Korttidsarbete, som tidigare gått under namnet korttidspermittering, innebär att arbetsgivare kan minska anställdas arbetstid och få stöd från staten för att täcka stora delar av kostnaden. Det här stödet går nu att ansöka om på Tillväxtverket och det går att söka retroaktivt från 16 mars.
Det är viktigt att du följer Tillväxtverkets fyra steg när du gör ansökan. Du måste också ha ett avtal klart med arbetstagarna om korttidsarbete innan du gör ansökan. Om din ansökan inte är komplett kommer den att ta längre tid att handlägga och din ersättning dröjer. Här är några tips på vad du ska ha förberett innan du börjar skriva ansökan:
  • Organisationsnummer (kan skrivas in eller sökas fram i ett sökverktyg i ansökan).
  • Branschkod (SNI-kod, söks fram via ett sökverktyg i ansökan).
  • Bankuppgifter för utbetalning av stödet om du blir beviljad.
  • Kontaktuppgifter.
  • Belopp, period och antal anställda du söker stöd för.
  • Se till att du har avtal på plats och att du har räknat ut beloppet du ska söka. Mall för avtal finns här.

Företagscheckar från Region Dalarna

Region Dalarna ger nu stöd till företag med upp till 49 anställda genom så kallade företagscheckar. Företag har möjlighet att köpa extern konsulthjälp för upp till 20 000 kronor per insatsområde och det finansieras helt med stödet från Region Dalarna. Insatsområdena där konsulthjälpen kan användas är dessa:
  • Beredskapsplan mot obestånd - exempel på insatser kan vara att ta fram en krisplan för ekonomin, likviditetsbudget, tolka och omförhandla affärskontrakt, eventuellt upprätta kontrollbalansräkning
  • Förstå och nyttja statens krispaket
  • Stöd i ditt ledarskap - exempel på insatser kan vara arbetsrätt, chefsstöd, svåra samtal och stresshantering
  • Verksamhetsöversyn - exempel på insatser kan vara att se över affärsmodellen, validera kunskap, skapa nya värdeerbjudanden.

Hyresnedsättning

Just nu ligger det ett förslag från regeringen om att hjälpa utsatta branscher med företagens hyreskostnader. Förslaget är att staten står då för 50% av hyresnedsättningen upp till 25% av den ursprungliga hyran. En hyresvärd har på det viset möjlighet att sänka hyrestagarens kostnad med upp till 50%. Staten och hyresvärden står på det sättet för halva rabatten var.
Det här stödet är fortfarande under förhandling och är inte klart. Tanken är dock att det ska gälla från 1 april till 30 juni och ska kunna sökas i efterhand. Hyrestagaren måste kontakta sin hyresvärd för att diskutera detta. Det är sedan hyresvärden som söker bidraget från Länsstyrelsen.

Kostnader vid sjukdom för företagare och anställda

Regeringen har beslutat att staten nu tar sjuklönekostnaden för företag. Karensavdraget för anställda är också borttaget liksom kravet på läkarintyg i upp till 21 dagar. Detta gäller dig med enskild firma. För dig med aktiebolag gäller detta.

Övriga avdrag och stöd

Vi vill återigen tipsa alla företagare om att läsa listan på alla tillgängliga åtgärder som finns på verksamt.se.

Rådgivning


Det är många som behöver bolla sina tankar om sitt företagande med någon just nu. Vi hjälper dig gärna! Kontakta oss gärna via formuläret på kommunens hemsida eller mejla för rådgivning.


Läs mer om näringslivsarbetet:
Nyhetsbrev från näringslivskontoret